Ilmasto muuttuu, mitä tapahtuu jalankulkuliukkaudelle
Ilmastonmuutoksella on suuri vaikutus Suomen säähän ja etenkin talvikauden lämpötiloihin, lumisuuteen ja liukkaisiin jaksoihin. Keskilämpötilan ennustetaan kohoavan Suomen alueella useita asteita, ja lämpötilan nousu on talvella voimakkaampaa kuin kesällä.
Ilmatieteen laitoksen säämalli ennustaa liukkautta
Ilmatieteen laitoksella on käytössään säämalli, RoadSurf, joka ennustaa tiesäätä ja jalkakäytävien liukkautta. Malli jaottelee jalankulkuliukkauden eri luokkiin; normaali, liukas ja erittäin liukas.
Erittäin liukkaisiin keleihin kuuluvat tilanteet, jolloin jalkakäytävällä on jääkerros ja sen päällä lunta tai jäätä. Myös uusi lumi saa aikaa sopivissa olosuhteissa erittäin liukkaita kelejä, kun lunta sataa paljon, lämpötila on vähän pakkasella ja kävelijät tamppaavat lumisen pinnan liukkaaksi. Tällaista tilannetta kutsutaan tamppaantumisliukkaudeksi. Ilmatieteen laitos antaa säävaroituksia erittäin liukkaista tilanteista, jolloin liukastumisriski on kohonnut.
Tulevaisuuden ilmaston liukkauden mallintaminen
Ilmatieteen laitoksella tehdyssä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten jalankulkuliukkaus tulee muuttumaan tulevaisuudessa nykyilmastoon verrattuna. Tulevaisuuden ilmastona käytettiin voimakkaan lämpenemisen ilmastoskenaariota, jota kutsutaan myös ”Business as usual” -skenaarioksi. Se tarkoittaa, että hiilidioksidipäästöt jatkavat kasvuaan vuosisadan jälkipuoliskolle asti ja lämpenemistä tapahtuu vuosisadan puoliväliin mennessä talvella noin 2–7 astetta ja kesällä 1–4 astetta. Pohjois-Suomessa lämpeneminen on talvella jonkin verran voimakkaampaa kuin Etelä-Suomessa.
Skenaarion tulokset esittävät lämpenemisen yläraja-arviota, mutta ne voivat auttaa sopeutumistoimien suunnittelussa. RoadSurf-mallia ajettiin ensimmäistä kertaa yhdessä tulevaisuuden ilmastoskenaarioiden kanssa, jotka oli simuloitu alueellisella ilmastomallilla.
Ilmastonmuutos lisää liukkautta
Ilmastonmuutokseen liittyvät mallinnukset osoittavat, että talvikausi tulee muuttumaan tulevaisuudessa siten, että pakkaspäivien lukumäärä vähenee ja vesisateen osuus lisääntyy. Toisaalta myös sään ääri-ilmiöt, kuten runsaat lumipyryt, lisääntyvät tulevaisuudessa. Lämpötila tulee olemaan tulevaisuudessa talvikuukausina enemmän nollan vaiheilla, joka lisää liukastumisriskiä.
Itä- ja etenkin Pohjois-Suomessa pitkien pakkasjaksojen tilalle tulee selvästi enemmän tilanteita, jolloin lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin saaden aikaan liukkautta myös keskitalven aikana. Etelä- ja Länsi-Suomessa liukastumiskausi lyhenee selvästi, sillä syksyllä talvi alkaa myöhemmin ja keväällä päättyy aiemmin. Vaikka talvikausi lyhenee, näyttäisi tuo jakso olevan hankalampi liukkauden kannalta kuin ennen, sillä leutojen säiden ja pakkasjaksojen vuorottelu lisääntyy.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamat muutokset säähän ja keliin ovat suuremmat vuosisadan lopulla verrattuna vuosisadan puoliväliin. Perinteiset talvet eivät etelässäkään tule loppumaan, mutta muuttuvat harvinaisemmiksi. Lauhimpina talvina eteläisessä Suomessa on pakkasta vain lyhyen aikaa, joka vähentää jäisten päivien lukumäärää ja näin ollen helpottaa myös jalankulkuliukkautta koko talvikauden osalta.
Kirjoittanut: Marjo Hippi, tutkija, Ilmatieteen laitos
Voitko hyödyntää tämä sivun tietoja?
Anna palautetta
Tällä lomakkeella voit antaa meille palautetta.
Sinua voisi kiinnostaa myös
-
Aloita työmatkapyöräily turvallisesti lomien jälkeen!
Työmatkaliikunnan avulla voidaan helposti nostaa viikoittaisen liikkumisen määrää, jolloin terveysliikuntasuositukset on helpompi saavuttaa.… -
Kodin turvallisuusriskit jäävät usein tiedostamatta
Työikäisten tapaturmakuolemista kolmasosa tapahtuu kotona tai kodin välittömässä läheisyydessä. Samassa tutussa ympäristössä sattuu myös yli… -
Hopulle loppu! Vietä kiireetön hetki ja jaa se somessa
Suomessa sattuu vuosittain yli miljoona tapaturmaa. Kiire on yksi tapaturmille altistavista tekijöistä. -
Valmiina hidastamaan? Tapaturmapäivää vietetään 13.1.
Perjantaina 13. tammikuuta järjestettävä Tapaturmapäivä kiinnittää jälleen huomion kiireeseen ja sen aiheuttamiin vahinkoihin.